PİYASA YAPISI NEDİR?

Yapı, bir ekonomideki  piyasların ve endüstrilerin özelliklerini ve komposizyonlarını açıklar.Diğer bir ifadeyle yapı, belirli bir piyasadaki firmaların içinde bulundukları çevreyi ifade etmektedir.
Piyasayı ele aldığımızda,alıcılar ve satıcılar gibi piyasayı oluşturan bileşenlerin birbirleriyle nasıl ilşiki içinde olduklarını inceelememiz gerekir.Bunu,ilişkileri belirleyen organizasyon özellikleri vasıtasıyla gösterebiliriz.

Buradaki ilişkileri;
-Piyasadaki satıcıların birbirleriyle olan ilişkileri,
-Piyasadaki alıcıların birbirleiyla olan ilişkilerini,
-Satıcıların alıcılarla olan ilişkileri,
-Piyasadaki yerleşik satıcıların,piyasaya girebilecek olan potansiyel firmalarla olan ilişkileri,
şeklinde gösterebiliriz.

Bu piyasa organizasyonunun bu özellikleri,piyasa içerisinde rekabetin ve fiyat-lama üzerinde stratejik bir etkileşimin var olduğu anlamına gelmektedir.J.S.Baın 1968 tarafından öne sürülen piyasa yapısının aşağıdaki dör temel özelliği,kavramın tam olarak anlaşılması ve ölçülmesi açısından önemlidir.

Bu özellikler;
1-Satıcıların yoğnlaşma derecesi:Piyasadaki belirili bir mal yada çeşitli mallar üreten firmaların sayısı ve büyüklük dağılımıdır.
2-Alıcıların yoğunlaşma derecesi:Piyasadaki  mallar için alıcıların sayısınıve büyüklük dağılımını gösterir.
3-Ürün farklılaştırmasının derecesi: Piyasadaki diğer firmanın ürünlerindeki farklılığı göstermektedir.
4-Piyasaya giriş koşulu:Piyasadaki satıcılar grubuna katılabilecek yeni firmalar için olan göreceli kolaylığı göstermektedir.

 Piyasa yapısının bu dört farklı özelliğinin her biri, hem kendi performansını etkileyecekolan,hemde bir bütün olarak endüstrinin performansını etkileyebilecek olan firmaların davranışlarının belirlenmesinde önem arz etmektedir.












Yorumlar