KISA DÖNEMDE ÜRETİM VE TOPLAM HARCAMALAR

KISA DÖNEMDE ÜRETİM VE TOPLAM HARCAMALAR
Toplam harcamaların 4 bileşeni bulunmaktadır.
AE=C+I+G+NX
AE=Toplam harcamalar
C=Tüketim harcamaları
I:Yatırım Harcamaları
G:Kamu Harcamaları
Nx:Net İhracat
Toplam Harcamalar ↑→Firmanın Satışları↑→Çıktı↑→İşsizlik↓
Parasal Aktarım Mekanizması:Para politikası uygulamalarının üretim ve fiyatlar genel düzeyi değişikliklerini hangi kanallar aracılıyla ne kadar  bir gecikmeyle ne  ölçüde etkilendiğini incelemektedir.Parasal aktarma mekanizması para politikası uygulamalarının üretim düzeyi ve enflasyon üzerinde etkili olmasına aracılık eden yöntemlerdir
1.Faiz Oranı Kanalı
Faiz oranlarındaki artış şirketlerin yatırım projelerinin  finansmanınıdaha pahalı hale getirecek → şirketler yatırımlarını ertleyecek →toplam harcama↓Faiz oranları artarsa harcama miktarı ↓Bireylerin gelir seviyeleri ↓→bireylerin tüketim harcaması ↓→toplam harcama↓
2.Kur kanalı: Daraltıcı para politikası sonucu faiz oranı ↑→Yerli para cinsi aktiflerin getirisi↑→Yerli para değer kazanır →İthalat ↑→Net ihracat ↓→Toplam harcama↓
3.Banka kredileri kanalı:Kredi  Kanalı görüşüne göre  genişlemeci para politikasına bağlı olara kısa dönemde ekonomik aktiviteleri canlandırmasının nedeni banka kredilerindeki  artıştır.Merkez bankasının açık piyasa işlemleri çerçevesinde bankacılık kesiminde menkul kıymet alması durumunda Para arzı ↑Banka rezervleri↑→Banka kredileri↑→Yatırımlar(I)↑→Üretim hacmi (Y)↑
Bilanço Kanalı : Para politikası uygulamalarının potansiyel kredi  kullanıcıların ın bilançolarının net değeri üzerinde etkili olarak ekonomik faaliyetler  üzerinde etkili olmasını açıklar.
Genişlemeci para politikalarının yaratacağı etkiler Para arzı↑→Hisse Senedi fiyatları ↑→Firmaların net değeri ↑→Kredilerin geri ödenememe olasılığı↓→Banka Kredileri↑→Üretim hacmi↑
TOPLAM HARCAMA EĞRİSİ: Reel faiz oranı ile üretim  arasındaki ilişkiyi toplam harcamalar aracılıyla göstermektedir.Faiz oranlarındaki bir artışın toplam talebi azaltacak  olmasına bağlı olarak toplam harcamalar  eğrisi negatif olarak çizilir.Hükümetlerin askeri harcamaları arttıması
Hükümetin vergi oranlarını azaltması
Tüketicilerin ekonomik yapıya duydukarı güvenin artması
Ekonomide teknolojik gelişmelerin yaşanması
Toplam harcamaları artacaktır Toplam Harcama eğrisi sağa kayacak üretim düzeti artacaktır.
PARA POLİTİKASI EĞRİSİ:Merkez Bankasının belirlediği reel faiz oranı ile ekonomide gerçekleşen enflasyon oranı arasındaki   ilşkiyi gösterir .Merkez Bankasının enflasyonda yaşanan gelişmelere verdiği tepkiyi göstermektedir

Yorumlar