TAYLORİST VE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNDE VERİMLİLİK



TAYLORİST VE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNDE VERİMLİLİK


Verimlilik deyimini ilk kullanan kişi F.W. Taylor’dur. Taylor, verimliliği birim zamanda daha çok çıktı elde etmek olarak düşünmektedir. Çalışmalarını doğrudan işçilik üzerine yoğunlaştırmıştır. Dikey bütünleşmeye önem vermiştir. Taylorist model ve toplam kalite yönetiminde verimlilik farklı açılardan değerlendirilmektedir. Taylor modelinde verimlilik ilkeleri;

§  Şirketin hedefi önceden belirlenmiş kârı elde etmektir.

§  Kârın hangi faaliyetlerde ve nasıl sağlanacağını yöneticiler belirler

§  Yönetim gerekli sistemi de kurar

§  Yönetimde temel ilke işe göre adamdır. İşler kademelendirilir, çalışanlarda işe uygun özellikler aranır.

§  İşin gerektirdiğinden üstün nitelikli insanları işe almak gereksizdir. Bu insanlar işi önemsemezler, diğer kişileri de işe soğuturlar.

§  Üretimi makineler yapar. İnsanların görevi makineyi çalışır durumda tutmaktır. Makineden yeterli verim alınamıyorsa sorumlusu makineyi işletendir. Sanayinin amacı en son teknolojiyi temin etmektir.

§  Yeni teknoloji ile daha az personel çalışması doğaldır, niteliksiz elemanların işsiz kalmaları kaçınılmazdır.

§  Sistemlerin özünde yönetimce belirlenen standartlar vardır, personel bu standartları sağlamalıdır.

§  Yönetimin görevi insanları bu standartlara uyacak şekilde çalıştırmaktır. Amirler en önemli yöneticilerdir. Çünkü insan çalıştırmak kolay değildir.

§  En kritik fonksiyonlardan biri denetimdir. Denetimin amacı kıyaslama olanağı sağlamasıdır.

§  Bütçenin hazırlanması pazarlık esasına dayanır. Yönetim bütçeyi aşağıya, uygulayıcı yukarıya çekmeye çalışır.

§  Kişilerin başarısı ve yönetimin başarısı bütçeye göre ölçülür. Performans iyi ise bunun nedeni kişisel gayret ve başarıdır, kötüyse çevresel koşullar, hükümet kararları, ekonomik kriz vb. dir.

§  Kişinin tüm potansiyelini göstermesi sakıncalıdır. Tümünü gösterdimi her yıl aynı sonuç beklenir, gerçekleşmediğinde başarısızlıkla değerlendirilir. Bu nedenle performansın olağanüstü çaba sonucu gerçekleştiğini göstermek önemlidir.



Toplam kalite yönetiminde verimliliğin değerlendirilme şekli;

§  İşletmelerde amaç kârlılığı garanti altına alacak sistemleri kurmak ve geliştirmektir.

§  Faaliyetlerin nasıl düzenleneceğini çalışanlar önerir, yönetim onaylar.

§  Sistem ve süreci işi yapan geliştirir, yönetim onları teşvik eder.

§  Temel hedef şirketin hedeflerine ulaşmasıdır. Yönetim bu hedefi ortaya koyar, planlamayı yapar. Böylece işler tanımlanmış olur.

§  İşin özelliği ne olursa olsun en yüksek seviyeli insanların işe alınması esastır. Sürekli eğitimle herkesin işini sevmesi sağlanır.

§  Herşeyi insan gerçekleştirir, makineler yardımcıdır.

§  Yüksek rekabet gücü sürekli gelişmeyle sağlanır.

§  Teknolojiyi geliştiren şirket, yüksek rekabet gücüne de sahiptir. Sürekli eğitimle yenilenen teknolojiye çalışanlar uyum sağlar, kimse işsiz kalmaz.

§  Tüm çalışanlar sürekli gelişme ile kendilerini geliştirirler, standartlar işleri yapanlar tarafından belirlenir.

§  Amirlerin görevi liderlik etmek yani yol göstermek, eğitmek, koordine etmek, yardımcı olmaktır.

§  Şirketin pusulası ve kılavuzu hedefler ve faaliyet planlarıdır. Koordineli bir biçimde aylık, üç aylık değerlendirmelerle başarı ve başarısızlığın nedenleri araştırılır.

§  Herkes en yüksek başarı düzeyini düşler ve gerçekleştirmek ister. Yönetimin görevi gerçekçi hedefler ortaya koymaktır. 

§  Herkes hedefe ulaşmak için azami gayreti sarf eder, hedeflere ulaşılmamışsa bunun nedeni eğitim, iletişim, koordinasyon eksikliği ya da hedeflerin gerçekçi belirlenmeyişidir.

§  Temel motivasyon, şirket iklimi ve başarma onurudur. Bu ortamı yaratmak ve teşvik etek yönetimin görevidir.

§  Kişinin işinde uyguladığı sürekli gelişme yaklaşımını kendine de uygulaması esastır. Rekabetçi ortamda kişiler de kendilerini geliştirmelidirler.

Yorumlar